Úspěchy

Americké vládní stipendium Future Leaders Exchange (FLEX) umožní studentům 1. nebo 2. ročníku středních škol vyzkoušet si život amerického teenagera, bydlet v americké hostitelské rodině a studovat na americké střední škole po dobu jednoho školního roku v USA zdarma.

Více informací: https://czechia.americancouncils.org/flex-cz.

První kolo výběrového řízení probíhá vždy v září a říjnu, kdy zájemci vyplní online přihlášku. Na naší škole se o tuto jedinečnou příležitost ucházelo několik studentů. Matěj Dražný (2B) prošel úspěšně všemi koly, dostal se do nejužšího výběru a zda získá stipendium a odjede studovat do USA se dozví nejpozději v květnu.

 

Držíme pěsti a hodně štěstí!

 

Matěj nám odpověděl na několik otázek, které mohou pomoci uchazečům o vládní stipendium a roční studijní pobyt v USA v příštích ročnících.

Proč jsem se do programu přihlásil? 

Více méně z kuriozity a touhy zkoušet nové věci. Na podání první přihlášky nebylo moc času, takže nebylo ani moc času na zvažování pro a proti. 

Co mě nejvíce překvapilo při vyplňování přihlášky? 

První přihláška do programu byla celkem v pohodě, ačkoliv chaotická. Více mi daly zabrat semifinálové formuláře, kterých je asi 12 papírů A4. V internetových částech přihlášky mne nejvíc překvapilo to, že jsem musel podepsat, že můžu jíst halal a kosher a hned pod tím byla otázka, jestli umím plavat. Také otázky ohledně náboženství a lékařské potrvrzení v podstatě od všech možných doktorů.

Kolik mělo výběrové řízení kol a jak probíhala?

Prošel jsem dvěma koly. První spočívalo v tom vyplnit základní přihlášku a napsat 3 eseje, ale času bylo celkem dost, 2 dny. Druhé, semifinálové kolo bylo o dost horší, přihláška byla 3x obsáhlejší a vyplňovaly se všemožné formuláře. Toto řízení mělo v osnovách další 3 eseje, háček byl v tom, že se psaly 45 minut pod kamerovým dohledem zřizovatelů a každá z nich byla omezena na 300 slov. Dva dny poté následoval asi 20 minutový pohovor, kterého se účastnili paní z Česka a pán z Ameriky. Překvapilo mě, že jsem měl na výběr, zda mluvit česky nebo anglicky, samozřejmě cca polovina pohovoru byla anglicky povinná.

O čem byly moje eseje? 

Rád bych vám o tom něco řekl, ale většinu z nich jsem zapomněl. Pamatuji si, že jedno z témat bylo “Popiš setkání s člověkem z jiného prostředí za poslední 2 roky a popiš co ses od něho naučil a jak se ti s nim pracovalo” .

Zrovna tahle otázka mi dala celkem zabrat, protože jsem za poslední 2 roky viděl pouze školu, Covid a práci.

Co bylo nejtěžší?

Jednoznačně eseje v druhém kole. Psát v klidu esej není zas takový problém. Problém nastává, když na vás tlačí časový lis a na každou esej máte 15 minut, během těchto 15 minut si musíte přečíst téma, pochopit ho, udělat si nějakou pomyslnou strukturu a napsat minimálně 200 slov. Zkuste to…  Pro srovnání maturitní slohová práce z českého jazyka má minimum 250 slov a je na ni hodina a půl plus je psaná v češtině. Tak tahle fáze a zkouška byla určitě nejtěžší. 

Co bych doporučil příštím uchazečům?

Naučit se přemýšlet anglicky. Naučil jsem se v hlavě přepínat angličtinu s češtinou a dost mi to pomohlo. Je neskutečná ztráta času přemýšlet v češtině, potom to překládat do angličtiny a potom něco psát nebo o něčem mluvit. Jako další věc bych asi doporučil se opravdu učit. Vím, že ve své třídě patřím k nejlepším v angličtině, ale pokud jste pod tlakem, budete dělat chyby úplně ve všem, budete zapomínat jak se slova, která normálně používáte, píšou, budete přemýšlet, jestli se actually píše se dvěma “c” nebo se dvěma “l” a takové banality, u kterých si nakonec uvědomíte že ten jazyk vlastně neznáte. A nakonec bych doporučil si FLEX přihlášku vyzkoušet, protože je to zkušenost, která vás v některých znalostech utvrdí a některé vám vyvrátí a pokud jste jen trošku lepší v angličtině a rozhodnete se do toho jít, tak vám budu držet palce.

Last but not least, bych chtěl poděkovat naší skvělé angličtinářce, paní učitelce Kondělkové, byla mi velmi nápomocná a podporovala mě do poslední chvíle odevzdání semifinálové přihlášky a za to jsem ji velmi vděčný.